Het Hedgehog Systeem maakt regeneratief remmen bij treinen mogelijk waardoor energie die anders verloren gaat, opgevangen kan worden om vervolgens elektrische bussen mee op te laden. Een bijkomend voordeel is dat door het regeneratief remmen reductie van fijnstof en erosie plaatsvindt.
De energie wordt vervolgens opgeslagen in de batterij van het internationaal gepatenteerde Hedgehog Rail ESS. Naast de (rem)energie die wordt onttrokken vanuit de bovenleiding, kan er ook lokale hernieuwbare energie uit zonnepanelen in de batterij worden opgeslagen.
Het centrale station van Apeldoorn is de eerst beoogde locatie voor deze duurzame installatie. Het groene karakter en de ligging op de Veluwe maken het de ideale plek voor een ontwikkeling wat nog niet eerder op deze schaal gedaan is.
Hedgehog Applications.
Onze opdrachtgevers van Hedgehog Applications hebben al vele jaren ervaring met duurzame ontwikkelingen van elektra in de infrastructuur-sector. Ze hebben gekozen voor COURAGE om een maatwerk ontwerp te maken voor hun nieuwe installatie en het zichtbaar maken ervan.
Fresh energy.
Op treinstations wordt remenergie en zogeheten ”fresh energy” onttrokken via een fysieke verbinding met de bovenleiding. De gesloten zuidzijde van hetgebouw is volledig opgebouwd uit zonnepanelen, waar tussen lichtpunten oplichten bij het binnen- en wegrijden van de treinen.
Gebouwconcept.
Om de duurzaamheidsambitie en het energieconcept uit te dragen, is het gebouw ontworpen als een transparant volume, waar de unieke installatietechniek volledig zichtbaar is. De batterijen worden geëtaleerd als een juweel.
Verbinding met buiten.
Binnen in het gebouw is naast plaats voor energieopslag ook ruimte voor chauffeurskantine en het Hedgehog kantoor. Rondom het ontwerp zijn weloverwogen keuzes gemaakt voor open en gesloten gevels, om de juiste balans te maken in warmtehuishouding, licht, zicht en privacy.
In plaats van een gesloten gebouw (zoals de gebruikelijke transformatorhuisjes), ontstaat een licht en open volume, wat voorbijganger verleidt naar binnen te kijken en zich te laten informeren over de duurzame techniek.
Matchbox.
De installaties zijn gebouwd in een vrijstaande ‘kapstok-constructie’, waar de schil zich omheen bevindt net als bij Matchbox-autootjes. Die zitten in zo’n mooi doosje met een cellofaanraampje zodat je het autootje ziet. Voor verzamelaars móet dat doosje er bij zitten. Zo willen wij ook hier de elektriciteit waar het om gaat, een podium bieden en tegelijk architectonisch iets neerzetten.
Plein.
Het huidige pand voor buschauffeurs zal plaats maken voor deze nieuwe lounge. Dit betekent ook dat er ruimte ontstaat aan de voorzijde van dit nieuwe pand, daar wordt plek geboden aan o.a. reizigers om even tot rust te komen. Ook zal dit ruimte bieden voor vergroening en opwaardering van het plein. Middens het grote LED scherm wordt live de data en andere informatie getoond aan de voorbijganger.